Så blev det då en pudel - företaget Saltkråkan AB backar från sitt tidigare meddelade beslut att inte tillåta en bild på Herr Nilsson i en dödsannons för en bortgången treåring. Företaget, som förvaltar rättigheterna till Astrid Lindgrens verk, och dess varumärken har kritiserats hårt från alla håll, och en pudel var nog det klokaste man kunde göra. Jag har svårt att se att Herr Nilssons i en dödsannons över huvud taget skulle påverka varumärket, och om det gjort det skulle det definitivt inte vara en negativ påverkan. Däremot är det väl sannolikt att företagets beslut, och den uppmärksamhet det fått i media gett Astrid Lindgrens varumärke en rejäl törn. Att förvalta Astrid Lindgrens arv, och i media framstå som gnidna och giriga är ingen bra kombination.
Däremot är min personliga uppfattning att det får vara någon måtta i kritiken. När det börjar pratas om bojkott, och föräldrar i vart fall ger sken av att man är beredd att hindra sina barn från att ta del av sina favoritfigurer har det hela spårat ur. I den mån man är beredd att fullfölja en sådan bojkott har man ju själv gjort sig skyldig till att sätta principen framför barnen - precis det man kritiserat Saltkråkan AB för att göra.
Vissa har uppenbarligen lätt att få hybris i den tid vi lever när sociala medier visar sådan sprängkraft.
Läs också: Debatt: Varför får vi inte ha Herr Nilssons i dödsannonsen?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar